dimarts, 14 de desembre del 2021

Quan vinguin amb xafarderies, posem en pràctica la prova de Sòcrates


A l'antiga Grècia Sòcrates tenia una gran reputació de saviesa. Un dia algú va venir a trobar-se amb el gran filòsof, i li va dir:
– Saps què acabo de sentir sobre el teu amic?
– Un moment –va respondre Sòcrates– abans que m'ho expliquis, m'agradaria fer-te una prova la dels tres tamisos.
– Els tres tamisos?
–Sí –va continuar Sòcrates– abans de contar qualsevol cosa sobre els altres, és bo prendre el temps de filtrar el que es vol dir.
Ho anomeno prova dels tres tamisos. El primer tamís és la veritat. Has comprovat si el que em diràs és veritat?
– No, només ho vaig sentir.
– Molt bé. Així que no saps si és veritat. Continuem amb el segon tamís, el de la bondat. El que em vols dir sobre el meu amic, és una cosa bona?
– Ah, no! Per contra.
- Aleshores -va qüestionar Sòcrates- em vols explicar coses dolentes sobre ell i ni tan sols estàs segur que siguin veritables. Potser encara pots passar la prova del tercer tamís, el de la utilitat. És útil que jo sàpiga què em diràs d'aquest amic?
– No.
- Aleshores -va concloure Sòcrates- el que m'hauries de contar no és ni cert, ni bo, ni útil; per què m'ho volies dir?

"Millorem per bé la nostra vida individual i la societat canviarà també."

Text i imatge "Cuando vengan los chismes"  Font: Internet.  Traducció Manel Aljama

També:  El Triple Filtre de Sòcrates

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada